استانبولی پلو یا همان دمی گوجه: یک پیاز متوسط را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن در قابلمه ای مناسب تفت دهید. زردچوبه و فلفل را هم بیفزایید. 5 عدد گوجه فرنگی را پوره یا رنده کنید و به همراه کمی نمک به قابلمه اضافه کنید. 

 

بعد از چند دقیقه یک عدد سیب زمینی نگینی خرد شده را به مواد اضافه کنید. سیب زمینی که نیم پز شد، 3 پیمانه برنج شسته شده را به همراه 3 پیمانه آب اضافه کنید و هم بزنید. آب غذا که بخار شد، دم کنی بگذارید. بعد از 45 دقیقه تا یک ساعت غذا آماده است.

گوجه فرنگی شکم پر

 

8 عدد گوجه فرنگی سفت متوسط را بشویید. یک سانتی متر از سر آنها را برش بزنید و به صورت یک در جدا کنید. حالا داخل آنها را با یک قاشق مرباخوری بیرون بیاورید. 200 گرم گوشت چرخ کرده را با یک عدد پیاز در روغن تفت دهید تا رنگ آن قهوه ای شود. بعد به آن نمک، فلفل و ادویه بزنید. حالا گوشت داخل شکم گوجه ها را به همراه 3 قاشق جعفری خرد شده به مواد اضافه کنید. بعد از چند دقیقه مواد را از روی حرارت بردارید تا خنک شود. یک پیمانه پنیر پیتزای رنده شده بریزید و بعد داخل گوجه ها را با این مواد پر کنید. گوجه ها را در ظرف مورد نظر بچینید و در فر با دمای 175 درجه سانتی گراد حرارت دهید تا پنیر آب شود. اگر عجله دارید ژامبون خرد شده را جایگزین گوشت چرخ کرده کنید.

 

املت گوجه فرنگی با آویشن

یک عدد پیاز کوچک یا چند ساقه پیازچه را ریز خرد کنید و درکمی روغن مایع یا روغن زیتون تفت دهید. 6 عدد گوجه فرنگی متوسط را خرد کنید و در تابه بریزید. کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا آب گوجه ها بخار شود و بپزند. می توانید اگر گوجه ها سفت هستند در تابه را ببندید یا مقدار خیلی کمی آب جوش به آنها اضافه کنید. 5 عدد تخم مرغ را در کاسه ای بشکنید و با چنگال هم بزنید. کمی هم به تخم مرغ ها نمک و فلفل بیفزایید. آب گوجه که کم شد، کمی برگ یا پودر آویشن روی آنها بپاشید و بعد تخم مرغ را در تابه بریزید. کمی هم بزنید تا همه تخم مرغ ها سفت و پخته شوند.

 

خورش گوجه فرنگی و تخم مرغ

 

سه حبه سیر را ریز خرد کنید و در 2 قاشق روغن تفت دهید. وقتی سیرها سرخ شدند نیمی از آنها را بردارید و کنار بگذارید. سه عدد تخم مرغ را در همان ظرف بشکنید و همراه سیرها هم بزنید. نمک و فلفل هم اضافه کنید. تخم مرغ ها که پختند آنها را از ظرف بیرون بیاورید و کنار بگذارید. 6 عدد گوجه فرنگی آب دار و رسیده را پوست بگیرید و ریز خرد کنید. حالا گوجه ها و سیرهایی را که برداشته اید در همان قابلمه بریزید و بگذارید بجوشد و سس مانند شود. نمک و فلفل هم فراموش نشود. وقتی غلظت سس مناسب شد تخم مرغ ها را هم افزوده و بعد از چند دقیقه غذا را با پلو سرو کنید. این غذا باید تند و تیز باشد. پس برای استفاده از فلفل قرمز دست تان باز است.

 

خوراک سیب زمینی و گوجه تنوری

5 عدد سیب زمینی متوسط را پوست بگیرید و به صورت مکعبی درشت خرد کنید. یک عدد پیاز را نگینی و 2 حبه سیر را هم ریز خرد کنید. سیر و پیاز را در کمی روغن زیتون تفت دهید. بعد سیب زمینی ها را هم به آنها افزوده و کمی تفت دهید. حالا نمک، فلفل و ادویه دلخواه (کاری یا آویشن) را بریزید. سپس همه مواد را به ظرف مناسب فر منتقل کنید و در فر که از قبل با حرارت 175 درجه سانتی گراد گرم شده به مدت نیم ساعت قرار دهید تا سیب زمینی ها بپزند. در این فاصله 300 گرم قارچ را ورقه و 4 عدد گوجه را درشت خرد کنید. نصف فلفل دلمه ای را هم نگینی کنید و بعد از پخت سیب زمینی به ظرف اضافه کنید. 15 دقیقه دیگر هم حرارت دهید تا این سبزیجات نرم شوند. اگر کالری غذا برای تان مهم نیست می توانید در مرحله دوم به غذا پنیر پیتزا هم بیفزایید.

 

 

آش گوجه فرنگی

در یک قابلمه مناسب پیازی متوسط را که ریز خرد کرده اید تفت دهید. پیاز که سرخ شد، فلفل و زردچوبه بیفزایید و بعد یک و نیم پیمانه برنج، سه چهارم پیمانه لپه و 3 پیمانه آب بریزید تا برنج و لپه بپزند. حالا یک کیلو سبزی آش و 4 پیمانه آب گوجه فرنگی به همراه یک و نیم پیمانه پوره گوجه فرنگی اضافه کنید. نمک هم یادتان نرود. در نهایت آش جاافتاده را با آبغوره یا آب لیمو مزه دار و با پیازداغ تزئین کرده، سرو کنید. البته شما می توانید اگر مزه گلپر را می پسندید برای طعم دار شدن غذا از آن استفاده کنید.

 

خوراک گوجه و بادمجان ورقه ای

3 عدد بادمجان را با پوست بشویید، ورقه کنید، کمی نمک بزنید و بعد از مدتی در کمی روغن تفت دهید. سه عدد سیب زمینی متوسط را هم ورقه ای برش بزنید و در کمی روغن تفت دهید. فر را با حرارت 200 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. ظرفی مناسب فر را چرب کنید و سیب زمینی ها را در آن کنار هم بچینید. روی هر ورقه سیب زمینی یک برش بادمجان سرخ شده و یک برش گوجه فرنگی هم بگذارید. بعد دو پیمانه گوجه فرنگی رنده شده و نصف پیمانه آب جوشیده شده را با کمی نمک، فلفل و پودر آویشن مخلوط کنید و در ته ظرف بریزید. حالا روی ظرف را با فویل آلومینیوم بپوشانید و به مدت 25 دقیقه در فر بگذارید. بعد از این مدت ظرف را بیرون بیاورید، فویل را بردارید و روی غذا را با یک پیمانه پنیر پیتزای رنده شده که با نصف پیمانه پنیر پارمسان مخلوط شده بپوشانید و دوباره به مدت 15 دقیقه در فر بگذارید تا روی غذا برشته و طلایی شود.

طرز تهیه استانبولی پلو:

ابتدا برنج را تمیز کنید و با آب ولرم بشویید . بعد گوجه فرنگی ها را بشویید و آب آن را بگیرد و به همراه آب معمولی پیمانه کنید و روی برنج بریزید ، به حدی که 4 انگشت از سطح برنج بالاتر به ایستد.

 

به اندازه کافی نمک به آن اضافه کنید و آب آن را بچشید تا خیلی شور نشود. چون برنج به صورت کته درست میشود باید در میزان ریختن نمک دقت کنید و کم کم نمک را بریزید تا به مزه دلخواه برسید.

 

بعد 3 تا 4 قاشق روغن هم داخل آب برنج بریزد و بگذارید تا برنج یکی دو ساعت خیس بخورد. گوشت را به صورت خیلی ریز خرد کنید ( به صورت قیمه ای ) و به همراه پیاز سرخ کرده تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود.

 

بعد 2 تا 3 لیوان آب داخل گوشت تفت داده شده بریزید تا گوشت با حرارت کم بپزد.در حین پخت ، به آن رب و کمی نمک هم اضافه کنید .

بعد از اینکه گوشت کاملا پخته شد و آب آن تبخیر شد . برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و آب آن تبخیر شود.

اگر حس کردید آب برنج کم است و مغز برنج کمی خام است به آن یکی دو پیمانه آب یا آب گوجه فرنگی اضافه کنید.

بعد از تبخیر کامل آب برنج ، وسط آن را باز کنید و گوشت قیمه را وسط آن قرار دهید و بعد با برنج روی آن را بپوشانید .

در قابلمه را محکم ببندید و روی حرارت کم قرار دهید تا برنج دم بکشد.این برنج را میتوانید در فر هم به مدت نیم ساعت با حرارت 350 درجه و یا یکساعت با حرارت 300 در جه هم دم کنید.

 

استامبولی را میتوانید با گوشت چرخ کرده و یا رب گوجه فرنگی هم تهیه کنید. که در اینصورت باید حدود یک لیوان از رب مرغوب استفاده کنید.

 

برای پیمانه کردن برنج هم بهتر است به اضای هر پیمانه برنج یک و نیم تا 2 پیمانه آب در نظر بگیرید.

 

اگر هم از گوشت چرخ کرده استفاده کردید ، بهتر است گوشت را با پیاز سرخ کنید و یک قاشق رب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و داخل گوشت بریزید تا به آرامی گوشت بپزد و آبش کشیده شود.

 

استامبولی پلو با آب گوجه فرنگی تازه و گوشت قیمه ای خیلی بهتر میشود.

 

خورش بامیه با گوجه و سیر

یک عدد پیاز متوسط نگینی خرد شده و 2 یا 3 حبه سیر له یا ورقه شده را در کمی روغن تفت دهید و 10 تکه گوشت خورشی هم به آن بیفزایید. وقتی رنگ گوشت تغییر کرد زردچوبه، نمک و فلفل هم اضافه کنید. بعد یک پیمانه پوره گوجه‌فرنگی و یک پیمانه  آب گوجه‌فرنگی بیفزایید. در این فاصله که گوشت می‌پزد، نیم کیلو بامیه را در کمی  روغن تفت دهید. وقتی از پخت گوشت مطمئن شدید بامیه را در 5 دقیقه آخر به گوشت اضافه کنید. برای طعم‌دار کردن خورش از 2 قاشق آبلیمو استفاده کنید. این خورش را با پلو سر کنید.

 

خوراک گوجه و بادمجان ورقه‌ای

 

3 عدد بادمجان را با پوست بشویید، ورقه کنید، کمی نمک بزنید و بعد از مدتی در کمی روغن تفت دهید. سه عدد سیب‌زمینی متوسط را هم ورقه‌ای برش بزنید و در کمی روغن تفت دهید. فر را با حرارت 200 درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. ظرفی مناسب فر را چرب کنید و سیب‌زمینی‌ها را در آن کنار هم بچینید. روی هر ورقه سیب‌زمینی یک برش بادمجان سرخ شده و یک برش گوجه‌فرنگی هم بگذارید. بعد دو پیمانه گوجه‌فرنگی رنده شده و نصف پیمانه آب جوشیده شده را با کمی نمک، فلفل و پودر آویشن مخلوط کنید و در ته ظرف بریزید.  حالا روی ظرف را با فویل آلومینیوم بپوشانید و به مدت ۲۵ دقیقه در فر بگذارید. بعد از این مدت ظرف را بیرون بیاورید، فویل را‌ بردارید و روی غذا را با یک پیمانه پنیر پیتزای رنده شده که با نصف پیمانه پنیر پارمسان مخلوط شده بپوشانید و دوباره به مدت ۱۵ دقیقه در فر بگذارید تا روی غذا برشته و طلایی شود.

 

پلوی اسپانیایی تند

 

یک پیمانه برنج را بشویید. یک عدد پیاز و نصف یک فلفل‌دلمه‌ای سبز را نگینی خرد کنید. همه را به همراه ۲ قاشق روغن گیاهی در تابه‌ای گود یا قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. مواد را دائم هم بزنید تا برنج قهوه‌ای و پیاز نرم شود. ۳۰۰ گرم گوجه‌فرنگی خرد شده و ۲ پیمانه آب را به همراه ۳۰۰ گرم گوجه خرد شده به مواد اضافه کنید.

 

بادمجان کبابی با سس سیر

 

بادمجان 2 عدد . گوجه فرنگی 3 عدد . سیر 3 حبه . پنیر پارمزان رنده شده نصف فنجان

 

طرز تهیه : بادمجان ها را بشویید و با پوست بصورت حلقه ای خرد کنید سپس روی بادمجان ها نمک بپاشید و 10 دقیقه کنار بگذارید تا آب بادمجان ها خارج شود ، پس از این مدت بادمجان ها را به فلفل و روغن زیتون اغشته کنید و 5 دقیقه دیگر استراحت دهید تا طعم ها جذب بادمجان ها شود.

 

گوجه فرنگی ها را نیز حلقه ای خرد کنید ، بسته به سلیقه تان میتوانید حلقه های نازک یا ضخیم از گوجه فرنگی ببرید.

 

بادمجان ها را به دو روش میتوانید آماده کنید ، میتوانید بادمجان ها را در فر یا روی کباب پز کباب کنید یا داخل تابه حرارت دهید و برشته کنید.

 

بادمجان های سرخ شده یا کبابی را داخل دیس سرو بچینید و حلقه های گوجه فرنگی را روی بادمجان ها قرار دهید ( در صورت تمایل میتوانید گوجه فرنگی ها را سرخ کنید اما طعم خام آن بهتر است ).

 

برای تهیه سس سیر داخل کاسه ای پنیر پارمزان و سیر رنده شده ، سس مایونز ، مقداری پودر آویشن ، نمک و فلفل را خوب مخلوط کنید سپس روی هر گوجه فرنگی مقداری از این سس بریزید و در اخر نیز با مقداری ریحان روی سس را تزئین کنید و سرو نمایید.

 

نکته : میتوانید بجای پنیر پارمزان از پنیرهای دیگری نیز استفاده کنید.

 

اما ما حالا که کلی غذا با گوجه فرنگی معرفی کردیم ی نگاهی بندازیم ببینیم گوجه فرنگی چجور خواصی داره 

؟

خواص گوجه فرنگی

تقویت موها

می‌توانید از آب گوجه فرنگی برای تقویت موهایتان استفاده کرده و درخشش بیشتری نیز به آن بدهید. گوجه فرنگی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌توانند ظاهر بهتری به موهایتان داده و خاصیت اسیدیته‌ی این میوه، سطح PH را نیز تعدیل می‌کند. می‌توانید با آب گوجه فرنگی، طراوت و شادابی را به موهای خود برگردانید و از شوره‌ی آن نیز کم کنید.

 

حفظ سلامت استخوان‌ها

گوجه فرنگی می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌هایتان نیز کمک کند، چون حاوی ویتامین K و کلسیم است و ضمناً آنتی‌اکسیدان لیکوپن هم دارد که توده‌ی استخوانی را افزایش می‌دهد.

 

تمیز کردن پوست

بسیاری از تمیزکننده‌های صورت که گران‌قیمت نیز هستند حاوی عنصر فعالی به نام لیکوپن هستند که می‌توانید به طور طبیعی از گوجه فرنگی هم دریافت کنید. برای تمیز کردن پوستتان، چند عدد گوجه فرنگی را پوست بگیرید و این پوست‌ها را به مدت 5 دقیقه روی صورتتان بگذارید تا هم تمیز شود و هم ظاهری شاداب‌تر و سالم‌تر پیدا کند.

 

مبارزه با تاثیرات مواد سرطان‌زا

گوجه فرنگی حاوی اسید کلروژنیک و اسید کوماریک است که گفته می‌شود دارای اثرات ضد سرطانی هستند و می‌توانند با عوامل سرطان‌زایی که در آلاینده‌ها و دود سیگار وجود دارند مبارزه کنند.

 

تقویت بینایی

یکی دیگر از فواید شگفت انگیز گوجه فرنگی برای سلامتی این است که می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی فرد دیابتی را تشکیل بدهد، چون می‌تواند قند خون را کنترل کند. این میوه حاوی کربوهیدرات بسیار کمی است اما منبع خوبی از کروم است که قند خون را تنظیم می‌کند.

با  آشپزی همراه باشید


گوجه فرنگی بینایی شما را هم تقویت می‌کند. خوردن گوجه فرنگی می‌تواند بینایی‌تان را بهبود داده و از آب مروارید هم پیشگیری کند. ویتامین A‌ و ویتامین C‌ موجود در این میوه می‌تواند بینایی را تقویت کرده و از شب‌کوری جلوگیری کند. گوجه فرنگی دارای آنتی‌اکسیدان‌های فیتوشیمیایی، زآگزانتین، لوتئین و لیکوپن است که همگی از چشم‌هایتان در برابر آسیب‌های ناشی از نور کمک کرده و مانع تشکیل آب مروارید می‌شوند.

 

برطرف کردن التهاب

نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی به طور روزانه می‌تواند سطح TNF آلفا (فاکتور نکروز توموری آلفا) را تا 30 درصد کاهش بدهد. بالا بودن التهاب ناشی از این عامل، در افرادی که دچار بیماری‌های تحلیل برنده هستند، مانند بیماری قلبی و پوکی استخوان دیده می‌شود.

 

در نهایت این که:

با همه‌ی فوایدی که این میوه - سبزی برای سلامتی شما دارد؛ اما اگر سردمزاج هستید بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و با ادویه‌های گرمی چون پونه و نعناع مصرف کنید تا دچار دردهای شکمی و نفخ و درد مفاصل نشوید.

منبع : گوناگون95