آموزش پخت کشک بادمجان

کشک بادمجان غذای ینتی و ایرانی است که تهیه آن بسیار آسان و راحت است  که میتوان با شگرد های آشپزی آن را لذیز و خوشمزه تر کرد. این غذای اصیل را می‌توانید به عنوان پیش‌غذا و همچنین برای رنگ بخشیدن به سفره افطاری‌ نیز درست کرد و از آن لذت برد پس در ادامه طرز تهیه و چند فن خوشمزه‌تر شدن کشک بادمجان را بخوانید.

 

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان ساده 

بادمجان قلمی : یک کیلو 

روغن مایع : 150 میلی لیتر 

کشک : 200 تا 250 گرم 

پیاز سرخ کرده : 2 تا سه قاشق غذاخوری 

سیر داغ : دو قاشق غذاخوری 

نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم

آب مرغ : یک پیمانه 

نعنای خشک :  یک قاشق غذاخوری 

مغز گردو آسیاب شده : 2 قاشق غذاخوری 

زردچوبه : 1 قاشق غذاخوری 

میزان لازم بادمجان برای تهیه کشک بادمجان

برای تهیه این نوع از کشک بادمجان حدودا نیاز به یک کیلو بادمجان قلمی یا دلمه ای دارید. که تفاوتی میان آن ها نیست از هر کدام که در دسترس بود می توانید استفاده کنید. در این مرحله نکته مهم این است که پوست بادمجان ها مشکی باشد زیرا در این صورت تلخی بادمجان کمتر خواهد بود.

میزان لازم کشک برای کشک بادمجان

کشک حدود 200 تا 250 گرم که البته ممکنه بعضی ها تمایل بیشتری به خوردن آن را دارند که کاملا سیقه ای است و بعضی افراد نیز برای تزیین از آن استفاده می کنند.

میزان لازم سیر سرخ شده و پیاز سرخ کرده در کشک بادمجان

حدود 2 تا 3 قاشق غذا خوری پیاز سرخ کرده نیاز داریم چون 2 قاشق غذا خوری باید درون غذا و 1 قاشق برای تزیین استفاده کتید.

همچنین حدود یک یا دو قاشق غذا خوری سیر داغ یا سیر سرخ شده نیازدارید ، که البته آن هم به ذائقه ی افراد بستگی دارد.

کشک بادمجان چه مقدار نعنا لازم دارد ؟

نیاز به 2 قاشق غذاخوری  نعناع خشک دارد تا به همراه مقداری روغن سرخ شود تا نعنا داغ کشک بادمجان تهیه شود.

 مغز گردو برای کشک بادمجان

 حدود 2 قاشق مغز گردوی آسیاب شده میتوان برای داخل این غذا استفاده کرد.

میزان نمک و فلفل در تهیه ی کشک بادمجان

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم و به گونه ای میزان آن سلیقه ای می باشد.

اندازه ی مصرف آب مرغ در کشک بادمجان

حدود یک پیمانه آب مرغ استفاده کنید.
میزان مصرف زردچوبه در کشک بادمجان

 از زرد چوبه هم چیزی حدود 1 قاشق چای خوری استفاده میکنیم.

جوشاندن کشک برای غذای کشک بادمجان

این کشک بادمجان برای 4 الی 5 نفر به صورت کامل استفاده میشود.

کشک یکی از محصولات لبنی است که کلسیم بسیار بالایی دارد و برای کسانی که مشکل فشار خون ندارند و می توانند کشک شور و ترش را استفاده کنند بسیار مقوی می باشد.

توصیه می شود در همه مواقع انواع کشک ها را چه به صورت پاستوریزه و هموژنیزه را قبل از مصرف حتما به مدت 20 دقیقه بجوشانید چون بیماری تب مالت تقریباً 80 درصد آن از این طریق به انسان سرایت میکند.

درست کردن کشک بادمجان با دستور تهیه ساده

مرحله اول جوشاندن کشک:

همه کشک ها غلیظ اند به همین دلیل نیاز است آن ها را با آب رقیقش کنید.

کشک را داخل ظرفی بریزید و به آن آب اضافه کنید این میزان آب باید در اندازه ای باشد که بتواند حدود 15 تا 20 دقیقه جوش آمدن کشک را تحمل کند. البته مشکلی نیست می توانید هنگام جوشاندن کشک هم به آن آب اضافه کنید و بر روی حرارت کم بگذارید تا کشک ها به جوش بیایند.

گرفتن تلخی بادمجان ها

در فاصله جوشیدن کشک با آب  پوست بادمجان هایتان را با استفاده از چاقو یا پوست کن بگیرید و بعد از پوست گرفتن نوبت گرفتن تلخی بادمجان ها می باشد که بدین منظور بادمجان ها را در ظرفی بریزید و به آن  نمک و آب اضافه کنید و بگذارید تا کناری بماند.

می توانید بادمجان ها را فقط با نمک خالی تلخ گیری کنید بافت بادمجان زمانی که در نمک یا آب نمک تلخ گیری می شود با یکدیگر متفاوت است و تفاوت آن در این است که اگر در آب و نمک باشد میزان زیادی آب جذب میکند که  هنگام سرخ شدن ممکن است بیشتر اذیت شوید.

اگر میخواهید بادمجان ها زودتر سرخ شوند آن را به 2 تا 3 ورق برش بدهید و در غیر این صورت بادمجان های قلمی را به طور کامل سرخ کنید.

برای تلخه گیری هم بادمجان ها را در ظرف آبکش میریزیم و روی آنها را نمک میپاشیم و حدود 15 تا 20 دقیقه زمان میدهیم تا تلخی بادمجان کاملا گرفته شود.

سرخ کردن بادمجان ها

بعد از انجام تلخه گیری بادمجان ها را در ظرفی سرخ کنید ، نوع سرخ کردن بادمجان ها نیز  طبق ذائقه افراد متفاوت می باشد چرا که بعضی ها دوست دارند به صورت نیم پز سرخ کنند و برخی دیگر خیلی سرخ شده استفاده می کنند.

بادمجان های سرخ شده تان را روی حرارت ملایم گاز بگذارید و مقدار گفته شده پیاز داغ و سیر داغ را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به خورد هم بروند.  ریختن سیر داغ هم سلیقه ای می باشد به دلیل این که بسیاری از افراد بوی آن را دوست ندارند از آن استفاده نمی کنند.

در ادامه یک پیمانه آب مرغ یا آب گوشت را که نگه داشته اید را  باعث لذیذ تر شدن کشک بادمجان تان به همراه کمی فلفل سیاه و همچنین زرد چوبه به بادمجان ها اضافه کنید.

با اضافه کردن آب مرغ بهتر است حرارت را تابه را کمی بالاتر ببرید تا بادمجان ها بهتر آب مرغ را به خود جذب کنند و بعد از کمی پخت میتوانید حرارت را کم کنید تا بادمجان ها کاملا مغز پخت شوند تا بتوان آنها را کوبید و یا له کرد.

آماده سازی نعناع داغ

در این فاصله نعناع داغ را آماده کنید فقط برای درست کردن نعناع داغ بهتر است از روغن زیادی استفاده نکنید چون هنگام سرخ کردن بادمجان ها مقداری روغن در غذا باقی می ماند. بهتر است در روغن نعناع داغ از زرد چوبه استفاده کنید و وقتی عطر زرد چوبه به مشام رسید نعنا ها را به آن اضافه کنید.

حواستان باشد تا نعناع ها نسوزند چون هم رنگ و هم طعم آن تغییر می کند.

پس از پخته شدن بادمجان ها آنها را با گوشت کوب یا چنگال له کنید و بعد مقداری از کشکی که آماده کرده اید را به آن اضافه و مخلوط کنید.

سپس بخشی از نعنا داغ و گردو را به موادتان اضافه کنید تا در حال پخت طعم ها با هم یکدست شوند.

بگذارید تا این مواد مخلوط شده حدود 10 دقیقه ای روی حرارت ملایم بپزند. بعد از گذشت چند دقیقه کشک بادمجان خوشمزه شما آمادست و میتوانید آن را تزیین کنید.

نکات و اصول جا افتادن کشک بادمجان

جذب روغن کم در هنگام سرخ کردن بادمجان ها برای کشک بادمجان

جذب روغن کمتر بادمجان در هنگام سرخ کردن زمانی امکان پذیر است که از ابتدا بادمجان هایتان را پوست کنده و به صورت خرد در آورید و سپس مقداری نمک به آن اضافه نمایید تا آبی که در داخل بادمجان موجود میباشد تخلیه شود.

میزان افزودن نمک در کشک بادمجان

هنگامی که مواد اولیه کشک بادمجان را آماده می نمایید باید به یک نکته دقت داشته باشید که آن هم مقداری از نمک است که باید دروغن غذا افزوده شود، بسیاری از ما این را می دانیم نمک علاوه بر اینکه طعم لذت بخشی را به غذا می افزاید دو برابر همین زیان دارد که برای اینکه از سکته قلبی دوری نمایید باید این میزان را کنترل نمایید.

تزیین کردن کشک بادمجان

کشک بادمجان را می توان با صور مختلف تزیین و سرو کرد و یکی از جالبترین تزیین هایی که برای آن وجود دارد شکل بادمجان کردن آن می باشد.می توانید برای تزئین از انار کشک و گردو و نعنا استفاده کنید این موضوع کاملا سلیقه ای می باشد.

نکات تکمیلی در مورد کشک بادمجان

کشک بادمجان جزو پیش غذا – گوناگون میباشد

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۴۵ دقیقه 

و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۴۵ دقیقه میباشد .

کشک بادمجان را می توانید در وعده نهار – شام – پیش غذا – سرو کنید .

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار – میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد .

منبع: امیرفان