طرز تهیه “حلیم” خانگی

 

حلیم گندم از آن دسته غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اغلب در ماه مبارک رمضان و برای افطار سرو میشود که خوردن این غذای مقوی و پروتئینی در وعده افطار و سحر روزه گرفتن شما را بسیار آسان تر می کند و توا شما را بالاتر می برد.

در ایام محرم نیز به عنوان نذری تهیه و بین مردم توزیع میگردد. پختن یک حلیم خوشمزه و جا افتاده کار زمان بری است که مستلزم صبر و حوصله بسیار زیادی میباشد.

طرز تهیه کامل حلیم همراه با مواد لازم

حلیم ، طرز تهیه حلیم

مواد لازم برای حلیم

  • گوشت(ترجیحا بوقلمون) : 300گرم
  • گندم(ترجیحا پوست کنده) : 500 گرم
  • آب : به مقدار لازم
  •  شکر و دارچین :  به مقدار لازم برای تزیینات
  • نمک : به مقدار لازم(خیلی کم)
  • روغن حیوانی یا کره آب شده : به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم خانگی خوشمزه:

ابتدا برای تهیه این حلیم خانگی باید گندم های پوست کنده شده را بشورید و آن ها را در ظرفی بخسانید و بگذارید تا بماند. اگر گندم پوست کنده در دسترس نداشتید می توانید گندم پوست دار را در آب بخیسانید و بعد از چند ساعت پوست آن ها را جدا کنید. اما اگر از گندم پوست کنده استفاده می کنید آن را خوب پاک کنید سپس بشویید و چند ساعت در آب بخیسانید تا نرم شود.

در ادامه قابلمه ای که حلیم را در آن می خواهید تهیه کنید را بردارید و  گندم های خیس خورده را به همراه گوشت و آب روی حرارت بگذارید تا بجوشد؛ بعد از جوش آمدن آب  شعله را کم کنید تا حدود3 ساعت بپزد.

برای تهیه حلیم مجلسی بهتر است از گوشت گردن،دنده گوسفندی یا سر سینه استفاده کنید. هر چقدر مقدار گوشت حلیم بیشتر باشد حلیم کشدار و خوشمزه تر خواهد شد.

پخت حلیم نیاز به زمان دارد هنگامی که گوشت که نیم پز شد مقدار کمی نمک را نیز به مواد حلیم اضافه کنید.

نکته مهم این است که هنگام  پخت باید هر از گاهی حلیم را هم بزنید و انقدر هم زدن را ادامه دهید تا زمانی که حلیم کاملا بپزد و به شکل پوره در بیاید.

البته اگر مخلوط کن برقی دارید به راحتی میتونید صاف و یکدستش کنید. زمان کشیدن هم با کره و دارچین و شکر تزیینش کنید.

فواید مصرف حلیم

حلیم سرشار از روی، منیزیم، آهن ، نیاسین ، چربی ، پروتئین ، کربوهیدرات و کلسیم است.

مصرف حلیم سبب کاهش بیماری های قلبی و سلامت قلب می شود و این به دلیل فیبر موجود در گندم سبوس دار است. کلسترول خون را کاهش داده و سبب کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون می شود.

حلیم تهیه شده از گندم سبوس دار سبب درمان بیماری های دستگاه گوارش، سرطان روده و سینه می شود.

مصرف حلیم برای پیشگیری از یبوست و سرطان مثل سرطان روده بزرگ مفیداست.

گندم سبوس دار خاصیت ضدانگلی دارد و موجب جلوگیری از بروز حساسیت ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک پذیر، التهاب مفاصل و بیماری های عصبی می شود.

مضرات حلیم

گرچه حلیم بسیار خوشمزه است اما زیاده روی در خوردن آن موجب مشکلات زیادی  بخصوص برای سالمندان می شود از این رو توصیه میشود به مقدار زیاد از آن استفاده نکنید.

حلیم دارای نشاسته بوده و ماندن آن به مدت زیاد اشتباه است و شما را درگیر مشکلات گوارشی خواهد کرد پس حلیم را به مدت زیاد نگهداری و مصرف نکنید و آن را در همان یکی دو ساعت اول میل کنید.

بهتر است حلیم را به مقدار نیازتان تهیه کنید و حتما در ظروف شیشه ای نگه داری نمایید.

 اگر حلیم را از بیرون تهیه می کنید، نگذارید روغن اضافی روی آن بریزند زیرا باعث می شود کلسترول دریافتی تان افزایش یابد که اگر چربی خون بالا داشته باشید، بسیار مضر است.

هرگز پودر نارگیل را به حلیم اضافه نکنید زیرا تشکیل شده از اسیدهای چرب اشباع است و می تواند چربی خون را بالا ببرد.

افزودن شکر موجب افزایش وزن و چاقی می شود. به علاوه مصرف زیاد شکر موجب بالا رفتن تری گلیسیرید خون می شود و به سلامت قلب آسیب وارد می کند.

شکر و مواد شیرین همچنین باعث پوسیدگی و خرابی دندان ها می شوند.

برخی از افراد برای خوردن حلیم به آن نمک اضافه میکنند که  این کار برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند ممکن است ایجاد مشکل کند.

  

نکات تکمیلی در مورد حلیم

حلیم جزو آش و حلیم میباشد 
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 3 ساعت و 
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 4 ساعت میباشد .
حلیم را می توانید در وعده صبحانه - میان وعده - پیش غذا - سرو کنید . 
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار - میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .


منبع: نمناک