یک نان ایرانی و فوق العاده خوشمزه

نان بربری جزو اصلی ترین پایه های صبحانه هر روزه بسیاری از خانواده های ایرانی می باشد که واقعا مصرف این نان خوشمزه و مقوی در کنار صبحانه  می تواند به شما انرزی زیادی بدهد و همچنین  شما را تا وعده ناهار سیر نگه دارد.

نان بربری

تصویر و توضیحات از سایت نمناک می باشد

مواد لازم برای درست کردن نان بربری خوشمزه

  • آرد به همراه بهبود دهنده ( آرد شیرینی پزی ) : 420 گرم
  • آرد سبوس دار 1/4 پیمانه 
  • نمک : 1/2 قاشق چایخوری
  • مایه خمیر : 1 قاشق غذاخوری 
  • شکر : 1/2 قاشق غذاخوری
  • کره آب شده : 1 قاشق غذا خوری

مواد لازم برای رومال نان بربری :

  • آرد :1 قاشق چایخوری
  • آب : نیم پیمانه

طرز تهیه نان بربری چگونه است ؟

 

طرز تهیه نان بربری چگونه است ؟

برای تهیه این نان ابتدا مایع خمیر را با نیم پیمانه آب ولرم مخلوط کنید و کاملا حل کنید و حدود 5 دقیقه کنار بگذارید تا بماند.

گاز را روشن کنید و روی حرارت متوسط در ظرفی آب را به همراه آرد مخلوط کنید و هم بزنید تا در هم حل شوند تا به شما یک مایع غلیظ تحویل دهد. بعد از اینکه مایه غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

برای تهیه خمیرنان بربری، داخل یک کاسه ای بزرگ، آرد الک شده بریزیدو به آن یک چهارم پیمانه آرد سبوس داراضافه کنید و با کمک یک قاشق آن ها را با یکدیگر ترکیب کنید.

شکر و مقداری نمک را بر ظرف آردتان اضافه کنید و هم بزنید. سپس مقداری آب ولرم را آرام آرام به مخلوط آردتان اضافه کنید و با استفاده از همزن هم بزنید سپس کره آب شده را به مخلوط آرد اضافه کنید و شروع کنید به هم زدن کل مواد با یکدیگر تا کاملا تر کیب شوند.

در این مرحله مایه خمیر آماده شده را به مخلوط آرد هم زده شدهتان اضافه کنید و با دست شروع به ورز دادن کنید و آنقدر هم بزنید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاورید. در حین ورز دادن اگر احتیاج به آب بود کم کم  به خمیر آب ولرم اضافه کنید تا خمیر خراب نشود.

روی خمیر آماده شده را با یک پارچه تمیز بپوشانید و بگذارید تا حدود یک ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر چند برابر شود.

بعد از به پایان رسیدن زمان استراحت خمیر ، آن را روی سطح کارتان قرار دهید و با دست آن را کمی ورز دهید و سپس به دو قسمت مساوی آن را تقسیم کنید و هر قسمت را با دست به صورت یک چونه نرم و لطیف در بیاورید و روی یک سینی که آرد پاشیده اید قرار دهید.

 سینی فر را با کاغذ شیرینی پزی بپوشانید و روی کاغذ را با کمی ارد بپوشانید. و چونه هایی که آماده کرده اید را روی سینی قرار دهید و با دست خمیر را به شکل مستطیل باز کنید و با استفاده از نوک انگشتانتان روی خمیر شیار ایجاد کنید سعی کنید این مرحله از پخت را که در ناناوایی ها دیده اید را به خود یاد آوری کنید و سعی کنید رفتار آن ها را تقلید کنید.

 روی خمیر را با دوباره پارچه ی تمیز بپوشانید و اجازه بدهید تا خمیر به مدت 20 دقیقه در سینی بماند و استراحت کند.

در این فاصله فر را با دمای 200 درجه سانتی گراد روشن کنید و آماده کنید تا گرم شود.

بعد از گذشت 20 دقیقه  پارچه را از روی خمیرها بردارید و با قلمو روی خمیرهایتان را رومال بزنید.

اگر هم دوست داشتید می توانید روی نان ها کنجد و یا سیاه دانه بپاشید که میزان ان به نوع علاقه شما بستگی دارد.

سپس سینی فر را در طبقه وسط قرار دهید تا به مدت 10 الی 15 بماند تا نان ها کاملا مغز پخت شوند. بعد از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید تا نان ها مقداری خنک شوند.

نان بربری برای صبحانه

اگر می خواهید این نان را برای صبحانه درست کنید و برای تهیه آن عجله دارید بعد از اینکه خمیرتان آماده شد نیاز نیست بگذارید تا استراحت کند. می توانید بلافاصله آن را در یک ظرفی که چرب کرده اید قرار دهید و رویش سلفون بکشید، سپس در یخچال قرار دهید.

و هنگام صبح برای پخت نان کافیست که خمیر را از یخچال خارج کنید و به مدت ۳۰ دقیقه در دمای آشپزخانه قرار دهید تا با دمای محیط یکسان شود. پس از اینکه خمیر هم دمای محیط شد می توانید آن را به دو قسمت تبدیل کنید و مانند بالا باقی مراحل را انجام دهید.