طرز تهیه مرحله به مرحله باقالی پلو با مرغ

باقالی پلو از غذاهای مجلسی و فوق العاده مرسوم در مراسمات و تشریفات است که در بسیاری از تالار ها سرو می شود. این غذای مجلسی بسیار خوشمزه و دلچسب است که عطر فوق العاده دارد به همین منظور او را یک غذای اصیل و مجلسی می دانند.

باقالی پلو با مرغ

باقالی پلو با مرغ

  •  برنج   3 پیمانه
  •  باقلا  تازه یا فریزی شده   2 پیمانه 
  • شوید تازه یا خشک شده  2 پیمانه 
  • زعفران سائیده    1 قاشق چ
  • روغن  2 ق غ
  • آب 3 لیتر 
  • نمک  به میزان لازم
  • مرغ  نیم کیلو
  • سیر  3 حبه
  • پیاز   1 عدد متوسط

باقالی پلو فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه کامل باقالی پلو با مرغ
مرحله اول: شستن و خیساندن برنج 

برنج ها را بشویید و با چند لیوان آب و کمی نمک چند ساعت خیس کنید و بگذارید بماند.

مرحله دوم: شستن و سرخ کردن مرغ ها
ابتدا تکه های مرغی که می خواهید با آن باقالی پلو درست کنید را خوب بشورید و بگذارید تا کمی آب آن برود. سپس در یک ماهیتابه آن ها را سرخ می کنید در حدی که رنگ دو طرف مرغ ها به طلایی بزند.
مرغ ها را کنار بگذارید و یک عدد پیاز را بشورید و خلالی و نازک خرد کنید و در روغن مرغ آن را سرخ کنید تا کاراملی رنگ شود؛ 3 حبه سیر را یا رده کنید و یا ریز خرد کنید و با پیاز کمی تفت دهید تا سرخ شود. 
در ادامه مقداری نمک به همراه نصف قاشق چایخوری زعفران و 1 لیوان آب را به پیاز ها اضافه کنید و مرغ ها را درون سسی که آماده کرده اید قرار دهید تا به حدود 2 ساعت بر روی حرارت کم بپزد.

باقالی پلو با مرغ بامزه

مرحله سوم : جوشاندن برنج و باقلا
در این مرحله یک قابلمه بردارید و در آن 2 لیتر آب بریزید و بگذارید تا آب به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب برنج را که آب آن را خالی کرده اید را، به قابلمه آب جوش اضافه کنید.

زمانی که برنج ها را به آب جوش اضافه می کنید آب از دمای جوش می افتد که باید صبر کنید تا دوباره آب بجوشد که در این هنگام برنج ها نیز مقداری با آب جوش می پزند و وقتی آب به جوش آمد باقالا ها را نیز به برنج اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت 5 الی 6 دقیقه بجوشد.

چک کنید بعد از اینکه برنج مغز پخت آن را  به همرا باقالی هاآبکش کنید. بدین منظور یک آبکش را در ظرفشویی بگذارید با کمک گرفتن از یک دستمال قابلمه حاوی برنج را درون آبکش خالی کنید و با آب کمی روی آن را آبکشی کنید.

باقالی پلو با مرغ با طعم عالی

مرحله چهارم:  ته دیگ

 کف قابلمه ای که میخواهید باقالی پلو را در آن دم کنید را کمی روغن و زعفران دم کره بریزید و با استفاده از نان و یا سیب زمینی کف قابلمه را بپوشانید. در ادامه یک لایه از مخلوط برنج و باقلا را بریزید و یک لایه از شوید هایی که آماده کرده اید را روی برنج بریزید تا همه برنج تمام شود. روی در قابلمه دم کنی بگذارید و برنج را روی حرارت متوسط به مدت 5 دقیقه بگذارید تا بخار کند.

با  آشپزی همراه باشید

 

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

مرحله پنجم :اجازه دادن برای پختن برنج

بعد شعله را کم کنید و بگذارید به مدت  45 دقیقه برنج دم بکشد. در یک ظرف مقداری آب جوش به همراه کمی روغن جامد و یا کره را آب کنید و روی برنج بریزید اگر بخواهید می توانید مقداری از زعفران دم کرده روی برنج بریزید. برای تزیین روی برنج هم میتوانید مقداری از برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کنید و روی برنج بکشید. و در کنار مرغ پخته شده میل کنید.

درست کردن باقالی پلو با مرغ

 باقالی پلو با مرغ خیلی خوشمزه

منبع : نمناک