طرز تهیه ته چین گوشت

ته چین گوشت از آن دسته غذاهای مجلسی است که به روش های مختلفی آماده و در اغلب مهمانی ها سرو میشود. این غذا را میتوان با گوشت قرمز، گوشت مرغ و گوشت چرخ کرده تهیه کرد ولی نوعی از آن که با گوشت قرمز تهیه میشود مجلسی تر است. در ادامه طرز تهیه ته چین گوشت و نکاتی مهم برای وا نرفتن آن را برای شما آماده کرده ایم که در ادامه میخوانید.


مواد لازم برای تهیه ته چین گوشت:

  • برنج: ۴ پیمانه
  • ماست چکیده:  ۸ ق غ
  • کره: ۲۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده: ۴ ق غ
  • خلال پسته، خلال بادام و خلال پوست پرتقال: برای تزیین
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی
  • گوشت: نیم کیلو
  • روغن: به اندازه کافی
  •  پیاز:  یک عدد
  • تخم مرغ:  ۲ عدد

    
طرز تهیه ته چین گوشت با نکات تکمیلی:

برای درست کردن ته چین ابتدا گوشت را به تکه هایی اندازه قیمه خرد کرده و پیاز را هم روی ان خرد کنید سپس روی حرارت قرار داده و درب قابلمه را ببندید تا گوشت آب انداخته و رفته آب آن جمع شود، در این مرحله روغن را افزوده و گوشت را خوب سرخ کنید. در اینجا فلفل، زردچوبه و نمک را بریزید و خوب تفت دهید سپس آب را بریزید و بگذارید تا بجوشد سپس شعله را کم کنید و بگذارید تا گوشت بپزد.

در این بین برنج را شسته و بگذارید خیس بخورد، بعد از اینکه گوشت پخته شد برنج را هم به روش خودتان پخته و آبکش کنید. در این فاصله زعفران را ساییده و با آب جوش دم کرده و بگذارید تا رنگ دهد، تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته و با چنگال خوب هم بزنید تا زرده و سفیده کاملا مخلوط و یکدست شود.

در ادامه ماست را هم در ظرفی دیگر کمی هم بزنید سپس به همراه زعفران دم کرده داخل تخم مرغ بریزید و خوب مخلوط کنید. حالا برنج و مایه تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و کمی نمک بزنید. قابلمه مورد نظر را با روغن خوب چرب کنید دقت کنید که همه جای قابلمه را خوب چرب کنید تا موقع بیرون آوردن ته چین به مشکل نخورید.

حالا مقداری از مخلوط برنج را داخل قابلمه بریزید و با پشت قاشق خوب فشار دهید تا منسجم شود. در ادامه گوشت را ریش کرده و یا به همان شکل روی برنج بریزید و مجدد روی آن را با برنج پر کنید و مراحل را به همین شکل ادامه دهید تا مواد تمام شد در آخر هم با پشت قاشق مواد را فشار دهید تا خوب سفت شود.

قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه دهید تا برنج بخار کند سپس کره را ذوب کرده و با 3 قاشق روغن مخلوط کنید و روی ته چین بدهید. ته چین را با شعله کم و برای یک ساعت بپزید، بعد از اینکه ته چین آماده شد آن را داخل یک دیس برگردانید. در آخر هم زرشک و خلال ها را در تابه ای با کمی کره تفت داده و برای تزیین استفاده کنید.

با  آشپزی همراه باشید

نکاتی مهم برای اینکه ته چین وا نرود:

ته چین یکی از غذاهای مجلسی و خوشمزه است که درست کردن آن مستلزم نکاتی اس که اگر رعایت نشود ته چین وا رفته و خوب از آب در نمی آید پس به نکات زیر توجه کنید تا ته چینی شکیل و به قول معروف شیک و مجلسی درست کنید.

اولین نکته در تهیه یک ته چین خوب تناسب میان مواد اصلی آن یعنی تخم مرغ، ماست و برنج است که اگر میزان مواد کم و زیاد شود ته چین قطعا وا میرود پس در میزان مواد خیلی دقت کنید.

دومین دلیل وا رفتن ته چین میزان پخت ته چین است ، اگر ته چین را کمتر از زمان ذکر شده بپزید قطعا وا رفته و شل میشود . بهترین زمان یک ساعت تا یک ساعت و نیم است.

مواد ته چین را خیلی خوب با هم مخلوط کنید تا با این کار از وا رفتن ته چین جلوگیری کنید.

زمانی که مواد ته چین را داخل قالب میریزید حتما با پشت قاشق آن را کمی فشار دهید تا منسجم شود.

با رعایت نکات فوق یک ته چین خوشمزه و عالی درست کنید و از وا رفتن آن جلوگیری نمایید.

 

منبع : نمناک