خورش کرفس

خورش کرفس یکی از خورش های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که علاوه بر طعم خوبی که دارد از خواص بسیار زیادی هم برخوردار میباشد.

مواد لازم خورشت کرفس خوشمزه و دلچسپ

  • نعناع و جعفری :400 گرم
  • گوشت خورشتی :400 گرم
  • آبغوره :نصف لیوان
  • زرد چوبه :1 قاشق مربا خوری
  • نمک ، فلفل قرمز :به میزان دلخواه
  • آب  :2 لیتر
  • ساقه کرفس خرد شده :1 عددبزرگ
  • پیاز نگینی خرد شده :1 عدد بزرگ

 

طرز تهیه خورش کرفس:

ابتدا کرفس را پاک کرده و خوب بشویید سپس برگ های آن را به همراه سایر سبزیجات ریز خرد کرده و ساقه ها را به اندازه یک سانتی خرد نمایید. حالا ساقه و برگ ها را جداگانه سرخ کنید.با  آشپزی همراه باشید

پیاز ها را خرد کرده و به همراه گوشت خرد شده در قابلمه بریزید و تا جایی که آب گوشت کشیده شود تفت دهید سپس روغن را افزوده و مجدد سرخ کنید در آخر زردچوبه را بریزید و تفت دهید تا گوشت رنگ بگیرد. 

در ادامه سبزی‌های سرخ شده و کرفس را به گوشت اضافه کرده و کمی تفت دهید. سپس مقداری آب اضافه کرده و در قابلمه را ببندید تا مواد خورشت پخته شوند. بعد از این که خورش پخته شد، نمک وآبغوره را اضافه کرده و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا خورش هم جا بیفتد و چاشنی‌ها به خورد خورش بروند. وقتی خورش به روغن افتاد، آن را در ظرفی مناسب، همراه برنج زعفرانی سرو کنید.

 

نکاتی درباره خورش کرفس

ممکن است هنگام خورد کردن کرفس نخ هایی از آن بیرون بیاید که بهتر است این نخ ها را از خورشت خارج کنید تا هنگام خوردن خورشت زیر دندان چیز سفتی حس نکنید.
باید از کرفس های جوان و نازک استفاده کنید. بعضی از کرفسها سبز و سفت هستند و برای تهیه خورش کرفس مناسب نیستند.

اگر از گوشت گوسفند استفاده میکنید کرفس را بعد سرخ کردن به همراه گوشت اضافه کنید اما اگر از گوشت گوساله استفاده میکنید حتما یکساعتی بگذارید از پخت گوشت و سبزی سرخ شده بگذره و بعد کرفس سرخ شده را به خورشت اضافه کنید تا کرفس ها له نشوند.

 

خواص کرفس

سبزی کرفس نقش بسیار زیادی در لاغری و کاهش وزن دارد از این رو خوردن ۱ لیوان عصاره کرفس و لیموترش در روز باعث کاهش وزن چشم گیری میشود.

این گیاه ضد نفخ بوده و از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری میکند.

کرفس در پایین آوردن تب موثر است و خوردن ان به افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند توصیه میشود.

کرفس حاوی مقدار زیادی ویتامین B۶ و اسید پانتوتنیک موجود در آن به همراه منیزیوم و کلسیم بوده و تاثیر زیادی در تقویت ماهیچه ها دارد.

 منبع:tamshirin.mihanblog.com