فوت وفن وآموزش پخت حلیم بوقلمون به سبک رستورانی ها

یکی از صبحانه های مقوی و بسیار سیر کننده که در ایام ماه رمضون برای افطاری هم عالیست ، حلیم بوقلمون است که طعم بی نظیری دارد، حلیم بوقلمون اصولا با مخلوط شکر ، کمی کره و دارچین خورده میشود که بی نهایت خوشمزه تر می شود.

حلیم بوقلمون

 

فوت و فن پخت حلیم بوقلمون

طرز تهیه حلیم بوقلمون در منزل

مواد اولیه برای تهیه حلیم

  •  گندم پوست کنده  400 گرم
  •  گوشت فیله بوقلمون یا گوشت گردن گوسفند حدود 400 گرم
  •  آب    1ونیم لیتر
  • پیاز    1 عدد متوسط
  •  نمک نصف قاشق چایخوری
  • زرد چوبه به اندازه نوک قاشق چای خوری
  •  روغن حیوانی یا کره آب شده به مقدار لازم
  •  شکر و دارچین به مقدار لازم برای تزیینات
  • کنجد و پودرنارگیل برای تزیین

همچنین بخوانید: 

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خوشمزه و راحت

طرز تهیه فلافل آبادانی خوشمزه در خانه

طرز تهیه دو نوع “خمیر پیتزا” خانگی حرفه ای و خوش طعم

طرز تهیه حلیم بوقلمون و نکات درست کردن آن

برای درست کردن حلیم اولین نکته ای که قابل توجه است خیس دادن گندم است که باید حدود 8 تا 12 ساعت از قبل خیس بخورد. تا راحت تر پخته شود. پس ابتدا گندم های پوست کنده را بشوییم و در حدود 8 ساعت آن را در آب خیس دهید سپس گندم های خیس خورده شده را با یک و نیم لیتر آب برروی حرارت زیاد قرار میدهیم تا بجوشد و بعد از جوش آمدن حرارت شعله را کم کم میکنیم تا حدود 4 تا 5 ساعت گندم در آب بپزد و تا کاملا باز شود . البته باید مدام در حین پخت گندم به آن سر بزنید، هر 4 تا 5 دقیقه و با قاشق آن را هم بزنید تا گندم ها ته نگیرند و اگر حس کردید آب آن کم شده یک لیوان دیگر به آن آب گرم اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد .

در این فاصله که گندم ها بپزند فیله بوقلمون را به همراه نمک ،فلفل و زرد چوبه و پیاز و حدود 1 لیتر آب در ظرفی دیگری میپزیم این فیله ها باید حسابی مغز پخت شوند.وقتی که کاملا پخت، آن را از آبش جدا میکنیم و آب فیله را صاف میکنیم چون به آبش در استفاده از بوقلمون  نیاز داریم و بعد از سرد شدن فیله ها آن را ریش ریش میکنیم. منتظر می مانیم تا گندم ها کاملا پخته شوند و به غلظت مناسب برسد و کاملا آب را به خود جذب کند بعد از اینکه حلیم پخت اجازه دهید سرد شود وبعد در حجم های کم آن را در داخل دستگاه مخلوط کن میریزیم  به اندازه 1 تا 2 دقیقه تا کاملا داخل میکسر له شود و بعد حلیم میکس شده را در یک صافی ریخته و با قاشق به صورت دورانی بر روی آن فشار می دهیم تا حلیم کاملا در ظرفی که زیر صافی گذاشتیم ریخته شود البته در حین کار میتوانید مقداری از آب گوشت بوقلمون را به حلیم اضافه کنید تا سفت نشود و راحت تر از صافی رد شود .تمام حلیم را با همین مراحل انجام میدهیم.

آشنایی با طرز تهیه حلیم بوقلمون و نکات تکمیلی آن

وقتی که همه حلیم صیقلی شد با فیله بوقلمون ریز ریزشده درهم میکنیم و بر دما معتدل به زمان 30 تا 40 دقیقه منظم هم میزنیم تا ته نگیرد و حلیم کش دار و غلیظ شود بعد از اینکه حلیم کاملا با گوشت آمیخته شد و غلظت لازم را بدست آورد آن را از روی شعله بردارید و در کاسه بابطبع بریزید و با قدری گوشت بوقلمون ریش شده که از قبل باید برای زینت دادن کنار بگذارید و دارچین و شکر ، کنجد و پودر نارگیل و قدری روغن حیوانی یا کره مذاب تزیینش میکنید. به همین آسودگی حلیم خوشطعم ما حاضر و آرایش شد.

حلیم بوقلمون را در پهلو نان سنگک میل کنید.

حلیم را می توانید از اقسام گوشت ها هم مهیا کنید.

حلیم نباید مثل آب گوشت آبکی و گوشت کوفته محکم باشد.

نکات تکمیلی در مورد حلیم بوقلمون

حلیم بوقلمون جزو آش و حلیم میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 4 ساعت میباشد .
حلیم بوقلمون را می توانید در وعده صبحانه - پیش غذا - سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار - میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 8 نفر مناسب میباشد .

منبع: نمناک